Terwijl de roze bril rustig aan weer neutraal kleurde, merkten we ook dat de auto de nodige verrassingen bood. Door het oliepeil bleek het onleesbare dashboard ook een probleem. Maar er kwamen nog meer verrassingen voorbij. In deze blog leggen we een link tussen een sigaret en een houtblok.

Het begon allemaal met de constatering dat de vorige eigenaar wel een heel fervent roker was. De rookgeur hing dus heel erg sterk in de auto. Maar gelukkig had de auto vier ramen die elektrisch open konden en een schuifdak dat met een druk op de knop open gaat. Idee was dus om de auto even flink te luchten en dus werd alles opengegooid wat open kon. Middels vijf knopjes werden de ramen en het schuifdak open gemaakt. En toen was het tijd om het interieur even flink te stofzuigen, te stoffen en af te nemen. Een uurtje later zag de auto er al een stuk beter uit van binnen en werd het tijd om de auto weer af te sluiten. Nagenoeg geluidloos sloten de ramen en het schuifdak zich weer af. Oh nee, toch niet… het raam rechtsachter bleef open. Het wilde echt onder geen beding meer omhoog, dus dat werd improviseren met karton en een vuilniszak.

Controle in de garage

Eens een blik op de onderkant geworpen

Met een geblindeerd achterraam maar op zaterdag naar een bevriende garage gereden. Even kijken wat voor verrassingen we nog meer tegenkomen… Allereerst maar op de burg gezet en de onderkant nauwkeurig bekeken. Gelukkig, de onderkant ziet er goed uit. Ook alle vloeistoffen gecontroleerd en hij zweet alleen een beetje gewone olie en remolie. Maar als we dat meenemen richting Roemenië, zou dat moeten lukken. En zelfs de banden gaan die 5000km wel redden.

Enige wat er waarschijnlijk moet worden gedaan is dat de remblokken voor vervangen mogelijk vervangen moeten worden.

Na afloop nog even de achterdeur helemaal opengemaakt en het raammechaniek bekeken en dat was echt compleet doorgeroest. Maar vervangen door een houten balk in de deur, zodat het raam in ieder geval dicht is tijdens het rijden. Op die manier leidde een heleboel sigaretten dus tot een houten balk. Maar het is altijd fijner om zulke dingen tegen te komen terwijl je nog bezig bent met de voorbereiding als dat je hier tegenaan loopt in Zuidoost-Europa.