Hoe vind je een auto die aansluit bij de wensen van 5 mensen met een compleet ander wensen en eisen pakket? Dit was de uitdaging waar we afgelopen weken voor stonden. Het heeft geleid tot een zoektocht door online marktplaatsen, vele mailtjes met auto aanbiedingen en weekenden die opgeofferd zijn met bezoekjes aan bijzondere auto handelaren.
De term bijzonder is wel van toepassing. Als je een zeer oude auto zoekt voor een lage prijs dan kom je op plekken waar je normaal niet zo snel komt. Ik oordeel niet, want er waren ook nette handelaren bij. Maar we zijn op plekken geweest waar we te woord gestaan werden door een 12/13-jarige slecht Nederlands sprekende autoverkoper terwijl we omringt werden door 5 blaffende rottweilers.
Gelukkig was er handelaar Groot auto’s die een bijzonder groot assortiment uit. Bij deze handelaar vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Hier stonden veel auto’s en nadat we in ongeveer 10/15 auto’s hadden gezeten waren we eruit.
We kunnen het als collega’s erg goed met elkaar vinden en we hebben het gezellig, maar… met 5 man in een personenauto wordt toch iets te gezellig.
Kortom, we moesten iets groters hebben. De conclusie was dat we een bus moesten hebben. Dit was de aftrap voor een zoektocht naar een bus.
Er zijn echter maar weinig geschikte busjes voor vijf personen en een lange roadtrip van 5000 km. De meeste (klus)busjes hebben 2/3 comfortabele stoelen met daarachter een keihard strafbankje zonder hoofdsteun en gordels. Bij elke stop een strootje trekken om te bepalen wie de daaropvolgende uren met rug en en nekpijn door moet brengen was voor ons geen optie.
Het was dan ook een enorme verrassing dat er een Fiat Ducato op Marktplaats verscheen met maar liefst 9 comfortabele zitplaatsen. Een buitenkansje die ook nog eens binnen budget was en met maar 85.000 km op de teller (hierover later meer). We zijn gaan kijken en we waren het unaniem eens. Het resultaat is dat de bus is gekocht!
Na wat klein onderhoud (remmetjes vervangen) hebben we ook nog een sticker (APK) gekregen. Het was nog even een uitdaging om de bus bij de garage te krijgen, want hij startte niet meer door een defecte accu. Maar nadat ook deze was vervangen, was de conclusie dat we wegwaardig zijn.
We gingen even twijfelen aan de conclusie, omdat nader onderzoek uitwees dat de bus geen 85.000 heeft gereden maar bijna 300.000 km. De teller is een keer defect geweest en vervangen. Iets was de verkopende partij ook niet wist, want dit is al gebeurd toen de bus nog in handen was van een eerdere eigenaar.
Om onze conclusie dat we wegwaardig zijn in stand te houden, moest er een proefrit gemaakt worden. Echter was de afspraak al gemaakt dat de bus dit weekend de stalling in zou gaan, om de kosten van de hoge wegenbelasting (zwaar/diesel) en verzekering te stoppen. Kortom, vrijdag werd spontaan besloten om na het werk naar Antwerpen te rijden.
Na een rit door de de avondspits hebben we een film gekeken in de grootste bioscoop van Europa en vervolgens hebben we een nachtelijke rit terug gemaakt en komen we gezamenlijk tot de conclusie dat de bus rijdt!
Ja, hij rijdt. Hij rijdt alleen niet zo snel. Met 80/90 km per uur gromt de diesel zachtjes en tevreden. Maar boven de 100 verandert de bus echter in een schorre brulaap.
Kortom, we kunnen tijdens de rit optimaal van het uitzicht genieten door de lage snelheid en het mooie uitzicht door de grote ramen en de hoge zit op de weg. Daarnaast loopt de bus relatief zuinig door een verbruik van ongeveer 1:11.
We zijn niet snel, maar wel tevreden!
En dankzij sponsoring van Van Vliet Caravanstalling kan de bus overwinteren tot de Siberische stormen en koude wintermaanden voorbij zijn.
Ondertussen wordt een ontwerp gemaakt voor de decoratie en een besluit genomen over eventuele vervanging van de distributieriem (iets wat eigenlijk al 3 keer gebeurd had moeten zijn volgens de Fiat richtlijnen), maar voor het laatst gedaan blijkt te zijn in 2009.
Geef een reactie